Toegangssysteem voor de Brandweer
Het sleutelbuis- of sleutelkluissysteem wordt al jaren gebruikt door de brandweer om snel gebouwen en hekwerken te openen bij een brand of andere calamiteit. Door nieuwe landelijke regels kan dit systeem vanaf 2026 niet meer gebruikt worden. Op deze pagina lees je wat dit betekent voor de gebouwen die jij beheert.
Laatste update: 27 december 2024
Voor gebouwen met een verplichte meldplicht naar de Regionale Alarm Centrale (RAC)
Het is belangrijk dat de brandweer snel je gebouw of hekwerk kan openen bij een brandmelding, zonder sloopwerk te hoeven doen. Daarom vragen wij je om vóór 31 december 2025 een nieuw toegangssysteem te regelen. Jouw branddetectiebedrijf kan je hierbij helpen. Betrek ons hierbij door een e-mail te sturen naar risicobeheersing@vrnhn.nl.
Voor gebouwen zonder verplichte meldplicht naar de RAC
Een nieuw toegangssysteem is niet verplicht, maar we adviseren wel om dit te regelen. Je kunt hierbij ook de hulp van je branddetectiebedrijf inroepen. Laat ons weten welk systeem je overweegt, zodat we dit samen kunnen afstemmen.
Welke alternatieven adviseren wij?
- Automatisch openen: Het toegangssysteem kan gekoppeld worden aan de brandmeldinstallatie (BMI), zodat het gebouw of hekwerk automatisch ontgrendelt bij een brandmelding. Er kan een korte vertraging in het systeem worden ingebouwd om de opkomsttijd van de brandweer te overbruggen.
- Organisatorische afspraken: Bij locaties waar altijd iemand aanwezig is (zoals een ziekenhuis, zorgcentrum of gevangenis), kan de brandweer toegang krijgen via een sleutel die aanwezig personeel heeft. Dit kan een goed alternatief zijn voor het sleutelbuis- of sleutelkluissysteem.
Wat als je een ander systeem wilt gebruiken?
Als je kiest voor een ander toetredingssysteem, moet dit voldoen aan de volgende eisen:
- De brandweer moet 24 uur per dag, 7 dagen per week snel toegang hebben.
- Het systeem moet goed afgestemd zijn met team Risicobeheersing van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.
- Het systeem moet blijven werken als de stroom uitvalt.
- Het beheer, onderhoud en testen van het systeem moet in het logboek van het gebouw staan.
Heb je een nieuw toegangssysteem geïnstalleerd?
Als je een nieuw systeem hebt geïnstalleerd of het sleutelbuis- of sleutelkluissysteem hebt verwijderd, laat dit dan aan ons weten via risicobeheersing@vrnhn.nl. We zorgen ervoor dat de nieuwe gegevens in onze systemen worden verwerkt.
Wat gebeurt er met het oude sleutelbuis- of sleutelkluissysteem?
De sleutelbuis of -kluis is jouw eigendom en kun je zelf verwijderen. Als je het systeem niet kunt openen, neem dan contact met ons op. Een brandweermedewerker komt het voor je openen, waarna je het systeem kunt verwijderen.
Meer informatie?
Heb je vragen? Stuur een e-mail naar risicobeheersing@vrnhn.nl en vermeld je telefoonnummer, zodat we je kunnen bereiken.