Locatie van 112-beller sneller en nauwkeuriger beschikbaar
Bellen met 112? Dan kan de meldkamer nu nog sneller de hulp naar de juiste plaats sturen, dankzij een voor Nederland nieuwe techniek die Advanced Mobile Location (AML) heet. Centralisten van de meldkamers kunnen nog tijdens een 112-gesprek zien waar 112-bellers die gebruik maken van een mobiele Androidtelefoon zich bevinden.
Snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling is van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren bij de hulpverlening. AML wordt voor Androidtelefoons vanaf versie 4.0 in maart 2019 per provider ingevoerd. In de loop van 2019 werkt AML ook op iPhones.
Hoe werkt het?
Als je 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om uw locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Androidtelefoons tijdens het 112-gesprek vanzelf je locatiegegevens naar de centralist die je op dat moment aan de lijn hebt. De centralist vraagt je daarnaast ook nog zelf waar je bent, om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang je belt met 112, ook als de locatievoorzieningen in jouw telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.
AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist beaamt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking: ‘De vraag ‘Waar bent u?’ is in sommige gevallen, onder druk van de situatie die de beller meemaakt, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet makkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag bieden en dat kan het verschil maken, zeker als elke seconde telt!’.
Meer informatie
Meer informatie over AML vind je op in de Vragen en Antwoordenlijst AML. Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de meldkamer te verbeteren, zijn naast AML meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling om de locatie van een melder te bepalen.