Online en offline campagne voeren 

De wervingsacties vinden zowel online als offline plaats. Komende weken zullen brandweervrijwilligers van de betreffende posten de straat op gaan in hun omgeving: zichtbaarheid in de wijk en direct mensen kunnen aanspreken vormt namelijk een belangrijk onderdeel van de wervingsactie. Daarnaast roepen we via posters op straat, lokale kranten, advertenties op sociale media en banners op websites geïnteresseerden op om het open oefenmoment te bezoeken.  

De brandweer beleven: open oefenmomenten bij deelnemende posten 

Eind september organiseren de betrokken posten allemaal een open oefenavond of -middag. Hier kunnen inwoners die overwegen vrijwilliger te worden meer informatie krijgen, de sfeer op de post proeven en onder begeleiding meedoen met een oefening. Het ‘brandweervirus’ kan namelijk pas écht ontstaan, als je het hebt beleefd. 

Vernieuwde campagnesite brandweervrijwilligerworden.nl 

De campagnesite brandweervrijwilligerworden.nl is geheel vernieuwd en bevat veel informatie over wat het inhoudt om vrijwilliger te zijn. Ook krijgen geïnteresseerden een kijkje achter de schermen via interviews met vier huidige vrijwilligers die vertellen wat zij zo leuk vinden aan de brandweer. 

brandweerman rent naar brandweerauto en de tekst 'mijn buurt heeft me nodig'
Brandweerman zaagt omgevallen boom en de tekst 'beetje actie hoort erbij'

Campagne onderdeel van project rond slimmer werven 

De campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking met postcommandanten en brandweervrijwilligers van diverse posten en is onderdeel van een pilot binnen het project Werving en Selectie. Dit is een project dat zich buigt over de vraag of en hoe we nog effectiever kunnen worden in het werven van nieuwe brandweervrijwilligers.